Formula 1 VPN-Suomi

Yleinen

KORRUPTIO – KOPLAUS – KARTELLI

05.12.2014, maaseuduntaksi

KORRUPTIO – KOPLAUS – KARTELLI

Luin 5.12.2014 Yle Uutisten nettisivuilta artikkelin, Suomi maailman vähiten korruptoitunut maa. Mieleeni palautui artikkeli 29.11.2011 Salon Seudun Sanomista: Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä otettiin käyttöön Kelan suorakorvausjärjestelmä takseille. Tein silloin kirjoitelman TAKSILIITTO VIE JA MUUT VIKISEE MENEMMEKÖ OJASTA ALLIKKOON.

Jälkeenpäin olen miettinyt, oliko kaikilla Kelan suorakorvausprojektissa mukana olleilla todella yhteinen tavoite. Palaan em. kirjoitukseeni suorakorvausmenettelyyn ja siihen, että kuka vei ja miten. Oliko sittenkin kyse korruptiosta, koplauksesta tai kartellista. Tätä ajatusta en voi sulkea pois, kun jatkuvasti tulee uutta kirjallista materiaalia ja kentältä kuuluu pelkkää negatiivista palautetta Kelan suorakorvauksesta.

 

Kela ja Suomen Taksiliitto ry ovat allekirjoittaneet 30.9.2008 kehittämissopimuksen ja 4.2.2010 runkosopimuksen taksimatkojen sähköisestä tiedonsiirrosta. (Suorakorvausmenettelyn toteuttaminen sähköisesti Kelan korvaamissa taksimatkoissa, PROJEKTIESITTELY – KESÄKUU 2010 RAMBOLL Kela Suomen Taksiliitto )

Kenen aloitteesta Taksiliitto ja Kela lähtivät kehittämään sähköistä tiedonsiirtoa?

Miksi kehittämisprojektiin valittiin taksiliitto ja välityskeskukset?

Miksi ei otettu muita asiantuntijoita, koska Suomessa on sähköisestä tiedonsiirrosta olevia huippuasiantuntijoita?

Projektin johtoryhmään kuului edustus Kelasta ja Taksiliitosta, käytännön kysymyksiä suunnitellaan alatyöryhmissä. (Suorakorvausmenettelyn toteuttaminen sähköisesti Kelan korvaamissa taksimatkoissa, PROJEKTIESITTELY – KESÄKUU 2010 RAMBOLL Kela Suomen Taksiliitto )

Ketä kuului alatyöryhmiin?

Projektin vetovastuu on Kelalla ja Taksiliitolla. Kelassa projektin koordinoinnista vastasi pääsuunnittelija Anne Giss ja Taksiliitossa hallintopäällikkö Timo Koskinen. (Suorakorvausmenettelyn toteuttaminen sähköisesti Kelan korvaamissa taksimatkoissa, PROJEKTIESITTELY – KESÄKUU 2010 RAMBOLL Kela Suomen Taksiliitto )

Kelalta olisin odottanut tasapuolisempaa roolia, ottaen huomioon välitysyhtiöihin kuulumattomat maaseutujen autoilijat. Taksiliiton vetovastuu (lähinnä välityskeskuksien/yhtiöiden edunajajana) Kelan projektinvetäjän olisi pitänyt ottaa projektiin laajakatseisempi ote.                                                    

Timo Koskinen Taksiliiton toimitusjohtajan sijainen, Taksiliiton Yrityspalvelu Oy:n koulutuskeskuksen hallintopäällikkö

Osapuolten yhteisenä projektipäällikkönä on Ramboll Finland Oy:n konsultti Jouni Mutanen (joka siirtyi Taksiliitoon töihin 2010). (Suorakorvausmenettelyn toteuttaminen sähköisesti Kelan korvaamissa taksimatkoissa, PROJEKTIESITTELY – KESÄKUU 2010 RAMBOLL Kela Suomen Taksiliitto )

Jouni Mutanen Taksiliiton Yrityspalvelu Oy:n maksuliikennekeskuksen osastopäällikkö (tekninen osasto, tilausvälitys, maksuliikennetekniikka ja taksiliikenteen teknilliset asiat).

Miten on mahdollista, että valiokunnassa on asiantuntijana käytetty Taksiliitosta Jouni Mutasta, joka on taksiliiton maksuliikennekeskuksen osastopäällikkö. ( Taksiliiton maksuliikennekeskuksen kautta kulkevat kaikki Kelan maksamat sähköisen suorakorvauksen matkakorvaukset viime vuonna 137milj.€ Taksiliiton maksuliikenne on voittoa tavoitteleva yritys).

 

Taksiliikennelain vaatimusten myötä otetaan käyttöön uutta maksuliikennetekniikkaa. Haja-asutusalueiden liikenteen hoitaminen edellyttää kehittynyttä tilausvälitystekniikkaa. Nämä mahdollistavat myös suorakorvauksen toteutuksen. (Suorakorvausmenettelyn toteuttaminen sähköisesti Kelan korvaamissa taksimatkoissa, PROJEKTIESITTELY – KESÄKUU 2010 RAMBOLL Kela Suomen Taksiliitto )

Mitään uutta maksuvälinetekniikka ei ole tarvittu eikä otettu käyttöön! Haja-asutusalueilla on edelleen sama tekniikka käytössä kuin ennen suorakorvausmenettelyyn siirtymistä. Kun viitataan haja-asutusalueiden kehittymättömään tekniikkaan voin todeta, että Mitax –taksamittareilla ja Pointin maksupäätteillä, olisi suorakorvausmenettely haja-asutusautoilijoiden puolesta voitu ottaa käyttöön vaikka välittömästi, ilman taksiyrittäjien Taksiyhtiöille maksamia raskaita kuluja. Tiedonsiirrossa olisi voitu käyttää jokaisella olevaa Kelakorttia. Asiahan oli kiinni vain Kelasta. Asia on tarkistettu Point Transaction Systems Oy:stä

Ketä valitsi Semel Oy:n keskeisimmäksi järjestelmätoimittajaksi?                                                                                                                                                                        

Asiantuntijoina käytetään kaikkia Suomessa toimivia taksialan ohjelmisto- ja laitetoimittajia. (Suorakorvausmenettelyn toteuttaminen sähköisesti Kelan korvaamissa taksimatkoissa, PROJEKTIESITTELY – KESÄKUU 2010 RAMBOLL Kela Suomen Taksiliitto )

Miksi ei otettu huomioon kelakortin käyttöä ja siihen ohjelmoitsijaa?

Käytännön toteutusmalli

  1. Järjestely koskee vain Kelan korvaamia taksimatkoja.

+ toimintamalli ei aiheuta muutoksia sairausvakuutuslain mukaisiin matkakorvausten

myöntämisperiaatteisiin

  1. Tilaukset keskitetään yhteen tilausvälityskeskukseen sairaanhoitopiirin alueella

 

+ saadaan riittävät ja luotettavat tiedot korvauskäsittelyä varten

 

Mihin perustuu?

On tullut ilmi, että Kelakeskuksen kautta tilatut kyydit ovat lisänneet väärinkäytöksiä, koska taksikuskien velvollisuutena, ei tässä menettelyssä enää tarvitse tarkistaa, onko asiakkaalla oikeus taksin käyttöön. Itsemaksavilla asiakkailla pitää olla joko pitkäaikaistodistus tai kerta todistus terveydenhuollosta, heiltä ei väärinkäytöstä tule.

Kuinka usein Kela tarkistaa suorakorvausmenetelmää käyttävien asiakkaiden taksin käyttöoikeuden?

 

+ mahdollistetaan myös taksimatkojen yhdistely?

 

Matkojen yhdistely mahdollistaa pitkillä matkoilla, missä asutus on harvassa. Esim. Varsinais-Suomessa, missä asutus on tiheämpää ei matkojen yhdistely ole aina ongelmatonta. Kun useampi asiakas kyydissä, mahdollisesti jakaminen eri hoitolaitoksiin, eikä välityskeskus ole huomioinut tarvittavaa matka-aikaa. Paljon myöhästymisiä, hoitojen peruuntumisia ja hoitohenkilökunnalle ylimääräistä järjestämistä toisten potilaiden kustannuksella.

 

  1. Tilauskeskukset välittävät Kelan korvaamia matkoja kaikille toimintamalliin sitoutuneille taksiliikenneluvallisille toimijoille

 

+ sitoutumisen tulee olla pitkäjänteistä, laadukasta ja luotettavaa

 

EIKÖ SÄÄSTÖT OLLEETKAAN TAVOITTEENA?

 

Tosiasiahan on, että ennen suorakorvausmenettelyyn menoa taksiliikenteen laatu oli hyvä, tänä päivänä laatu on erittäin huonoa. Tämä on yhtenä syynä siihen, että asiakkaat haluavat maksaa matkan ensin itse ja hakevat sitten korvauksen Kelalta.

 

  1. Taksimatkojen suorakorvaus toteutetaan niillä matkoilla, jotka tilataan keskuksesta. Asiakkaalla on edelleen mahdollisuus maksaa koko matka itse ja hakea korvausta Kelalta.

 

MIKSI VUONNA 2014 KELA HALUAA ASETTAA ITSEMAKSAVAT ASIAKKAAT ERIARVOISEEN ASEMAAN VAATIMALLA HEILTÄ OMAVASTUUTA 32€ YHDENSUUNTAISELTA MATKALTA, MIKÄ EI KERRYTÄ MAKSUKATTOA.

ONKO KELA ANTANUT KOKO AIKANA VÄÄRÄÄ TIETOA JA VALEHDELLUT SUOMEN KANSALAISILLE, KUN SUORAKORVAUSMENETTELYN TARKOITUKSENA OLI EDELLISEN KOHDAN 3 MUKAAN LAADUN PARANTAMINEN, TOISAALTA ILMOITETAAN SÄÄSTÖT JA KOKO AIKANA SANOTAAN SAIRAUSVAKUUTUSLAKI EI MUUTU. MYÖSKIN ANNE GISS ON USEAAN OTTEESEEN ILMOITTANUT KELA LEHDESSÄ, SAMOIN ANTANUT LEHTIHAASTATTELUISSA TIEDON; ASIAKKAALLA ON OIKEUS VALITA, MAKSAA ITSE JA HAKEA KORVAUS ITSE KELALTA.

 

 

Tiedotus

  1. Kela ja Taksiliitto tuottavat tiedotusmateriaalia eri osapuolten käyttöön ja järjestävät alueittaisia tiedotustilaisuuksia.

 

  1. Kela tekee joka alueelle palveluesitteen, jota on saatavissa Kelan toimistoista, terveydenhuollon toimipisteistä ja takseista

 

  1. Tiedotuskampanja suunnitellaan kullekin alueelle erikseen

 

  1. Materiaali internetissä kela.fi alasivuilla

(Suorakorvausmenettelyn toteuttaminen sähköisesti Kelan korvaamissa taksimatkoissa, PROJEKTIESITTELY – KESÄKUU 2010 RAMBOLL Kela Suomen Taksiliitto )

 

Em. kirjoitettuun tiedotusosioon vedoten ja asiaa tulkittuani, näen asian näin: Suomen Taksiliitto Ry ja välityskeskukset ovat saaneet laajaa valtakunnallista mainosta ilmaiseksi Kelalta. Miksi Kelalta valheellista tietoa, ettei osallistu millään tavoin kuljetuksen järjestelyyn (KHO:2014:86 kohta 12) Mielestäni näin laajaa mainosta ei voida sivuuttaa etteikö olisi osallistunut kuljetuksien järjestelyyn.

 

KHO: 2014:86

KOHTA 12.

Merkitykselliset tosiseikat

Kansaneläkelaitos korvaa asiakkailleen sairasvakuutuslain mukaan sairauden hoitoon liittyvät matkakustannukset ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain mukaan kuntoutuksesta aiheutuneet matkakustannukset asiakkaan omavastuuosuuden ylittäviltä osin. Kansaneläkelaitos ei ole vastuussa kuljetusten järjestämisestä. Tämä ei pidä paikkaansa kohta 2, 3,5,12,24,64,65,70

POHDINTA/FAKTAA

KHO: 2014/86

KOHTA 70.

Sähköisen suorakorvausmenettelyn myötä Kansaneläkelaitos korvausten maksamiseen velvollisena julkisoikeudellisena laitoksena saa säästöä siitä, että se välttyy aikaisempien yksittäisten taksiyrittäjien kanssa tehtyjen sopimusten hallinnoinnilta ja paperisten korvaushakemusten käsittelyltä. Asiassa on myös esitetty, että Kansaneläkelaitokselle koituu järjestelystä säästöä sitä kautta, että tilausvälityskeskukset pystyvät yhdistämään matkoja aikaisempaa tehokkaammin, jolloin taksiyrittäjille maksettaviin korvauksiin kuluu vähemmän julkisia varoja. Asiassa on esitetty arvio, että näin kertyvän julkisten varojen säästön suuruus voisi olla vuositasolla viisi miljoonaa euroa.

Säästöt, joita valtion virkamiesten taholta kuulee: Taksiliitto kehuu paljonko säästöä tulee. Taksiliitto näkee vain sen, mitä välityskeskusten kautta välitetään. Kelalta tulee tietoa, mutta mihin Kela vetoaa, kun ei ole mihin verrata ei ole tutkimusta pitkältä aikaväliltä. Mietittyäni, tutkittaessani tulin siihen johtopäätökseen, että vuoden 2013 säästöt eivät suinkaan tulleet matkojen yhdistelystä, vaan siitä että Kela nosti omavastuuosuuden 5€/yhdensuuntainen matka arvio n.4,7milj.€, loput saatiin kun omaiset, läheiset ja naapurit kuljettivat hoitolaitoksiin. Osa asiakkaista ei hakenut lainkaan korvauksia.

Päivi Paltan tutkimuksessa2008:” Omavastuun suuruuden merkityksen huomaa korvauksia kuvaavista tilastoista silloin, kun omavastuuosuutta korotetaan: Korotusta seuraavana vuonna korvattujen matkojen määrä yleensä tilapäisesti laskee, kun kustannuksiltaan aiemman ja uuden omavastuun välissä olevat matkat jäävät pois korvauksen piiristä”. Edelleen Paltta tutkimuksessaan toteaa, että korvausten nousuvauhti kiihtyi uudelleen2000-luvun puolivälissä, mikä johtui kuntoutusmatkojen liittämisestä sairausvakuutuksen korvauksen piiriin.

Tosiasiahan on, että suorakorvausmenettelyn jälkeen matkakorvauskulut ovat osin nousseet, kun Kela mainostaa: asiakas saa korvauksen matkoista suoraan autossa maksamalla vain omavastuuosuuden.

Onko Kelan mielestä itsemaksavia asiakkaita liikaa vaiko Taksiliiton mielestä kaikki asiakkaat pitäisi saada tilamaan kyytinsä välitysyhtiöstä (välitysyhtiöt voittoa tavoittelevia yrityksiä), matkakustannuksista provisiot taksiyhtiöille.

Taksiyhtiö sitoutuu viivytyksettä maksamaan Kelan korvaaman taksimatkan taksiyrittäjälle sen jälkeen, kun taksiyhtiö on saanut matkakorvaustilityksen Kelalta. (Lounais-Suomen Taxidata: saate autoilijasopimuksen tekoon)

Kela tiedotteessaan on myös viipymättä luvannut toimittaa korvaukset maksuliikennekeskuksille, jotka tilittävät ne edelleen autoilijoille.

Autoilijoille tiedotettiin; Korvauksen saa alle viikossa. Kuitenkin korvausten kesto autoilijoille on keskimäärin 3 viikkoa.

Mielestäni olisi selvitettävä syy tilityksen kestolle ja missä maksetut korvaukset, jotka ovat vuositasolla n. 137 milj.€ Puhutaan paljon yönylikorosta! KENELLE TÄSTÄ TALOUDELLINEN HYÖTY? Taksiliiton kanta matkojen omavastuun korottamisesta itsemaksavilla asiakkailla on täysin ymmärrettävä kun puhutaan Kelan vuosittain korvaamista n.137 miljoonasta eurosta.

Tiedoksi: Jos suorakorvaussopimuksen piiriin kuuluu 9000 autoilijaa, nämä maksavat kuukausimaksuja n. 2milj.€ ja provisioina n. 7,4milj.€ yhteensä n. 9milj.€ taksiyhtiöille. Moni autoilija olisi varmaan sopinut Kelan kanssa taksiliikennelain (217/2007) 16§ tarkoitettua enimmäishintaa edullisemmasta hinnoittelusta. (Sairausvakuutuslaki 4 luku 8§)

Viime viikolla eduskunta hyväksyi lakiesityksen sukupuolineutraalien avioliitto-ja adoptio-oikeudesta, perustellen mm. ihmisten tasa-arvoisuudesta/yhdenvertaisuudesta yhteiskunnassamme. Nyt ollaan hyväksymässä lakia, jossa hoitoa tarvitsevien kansalaisten tasa-arvoisuus kumotaan ja heistä tulee eriarvoisia yhteiskuntamme perustuslaissa.

 

SUOMEN TAKSILIITTO RY                                                                                                                        

Kelan ja taksiliiton ko. sopimusta tehdessä oli Suomen Taksiliiton ja

sen yrityspalvelun henkilöstö seuraava.

Taksiliitto (kaavio1 )

SUOMEN TAKSILIITTO RY

 Puh.joht. Jari Lemmetyinen

Tj.           Lauri Säynäjoki

Hallituksen jäsenet:

II puh.joht. Kai Andersson     Espoon,Kirkkonummen taksit EKT pj.

III puh.joht. Seppo Ripatti       Savon taksit Oy:n perustajajäsen)

Seppo Lehto                        

Taksiliiton Varsinais-Suomen alueen toiminnanjohtaja

L-S Taksidata Oy:n hallituksen pj.    

Lounais- Suomen taksiyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja                                                

Ari Lahtinen

Jouko Suomalainen                 Savonlinnan Ulataksi Oy:n hallituksen pj.

Jukka Hirvikallio                     Vantaan taksit Oy:n varapj. Lähitaksin

hallintoneuvostossa

Tuomo Heino                           Tilausvälityksen hallituksen pj

 

TAKSILIITON YRITYSPALVELU OY

Toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki

Hallituksen jäsenet:

Puh.joht. Jari Lemmetyinen

Sihteeri   Timo Koskinen

Seppo Lehto

 

Taksialan maksuliikennekeskus

osastopäällikkö

Jouni Mutanen

Koulutuskeskus/kauppa

hallintopäällikkö

Timo Koskinen

Taksialan laatukeskus

puheenjohtaja

Seppo Lehto

viestintäjohtaja

Nina Nizovsky

Laatukeskus johtoryhmä

puh.joht. Seppo Lehto

Jäsenet:

Jari Kuusiniemi

Eero Harju

Nina Nizovsky

(http://www.taksiliitto.fi/).,( taksi 4/2011)

 

Varsinais-Suomesta samoja henkilöitä tekemässä päätöksiä taksiliitossa, kuin Taksiliiton Yrityspalvelu Oy:ssä, sekä sen sisällä olevissa erilaisissa keskuksissa (esim. Taksialan laatukeskus). Samat henkilöt löytyvät myös Lounais-Suomen Taksidatan päättäjissä ja näin myös kelakeskuksesta.

 

Jari Lemmetyinen : Taksiliiton 1. puheenjohtaja,

Lounais-Suomen Taksidatan hallituksen jäsen.

Lisäksi taksilupa- ja taksi Raisiossa, osakeomistaja Lounais-Suomen

taksidatassa

Seppo Lehto           : Taksiliiton hallituksen jäsen, Taksiliiton Yrityspalvelun Oy:n jäsen ja

laatukeskuksen puheenjohtaja.

Taksiliiton Varsinais-Suomen alueen toiminnanjohtaja, kouluttaja.

Lounais-Suomen Taksiyrittäjät Ry:n toiminnanjohtaja

Lounais-Suomen Taksidatan hallituksen puheenjohtaja.

Lisäksi taksilupa- ja taksi Turussa, osakeomistaja Lounais-Suomen

taksidatassa

 

TAKSILIITON YRITYSPALVELU OY

Yrityksen päättäjät:           Alkupvm.           Tyyppi         Tarkenne

Säynäjoki Lauri                   20.07.2011         Hallitus       Varsinainen jäsen

Lehto Seppo                               ”                         ”                           ”

Andersson Kai                             ”                         ”                          ”

Lemmetyinen Jari                       ”                         ”                  Puheenjohtaja

Koskinen Timo                   20.08.2011       Prokura              Prokuristi

Säynäjoki Lauri                   20.08.2011               ”                           ”

Tuokko Timo                       20.07,2011       Tilintarkastaja    Päävastuullinen tilintarkastaja

Tuokko Tilintarkastus Oy 20.07.2011       Tilintarkastaja

Säynäjoki Lauri                   20.08.2011         Yhtiön muu johto     Toimitusjohtaja

Yrityksen toiminimet       

Taksiliiton Yritypalvelu Oy       Päätoiminimi

Helsinki-Vantaa Airport Tax   i Aputoiminimi

Helsinki airport taxi                          ”

Espoo Airport Taxi                             ”

Vantaa Airport Taxi                           ”

 

 

, , , , , ,


2 vastausta

  1. maaseuduntaksi sanoo:

    HEI!
    Oletko ajatellut miksi maksut ovat myöhässä ja varsinkin niillä jotka ovat vahingossa painaneet väärää nappulaa (pulleilla sormilla kuten minä), katsos kun täällä Salon alueella ihmetellään myös, miksi kaikki raha ei tule ajallaan. Tässä tulee kuvaan mukaan tämä kysymys, missä makaa yön yli korko, ketä siitä hyötyy, ei ainakaan autoilijat. Tiedoksi sinulle, että kaikki kaipaavat valtakirja aikaa, mutta kun kirjoituksestani käy ilmi Suomessa on tietotaito osaamista, jolloin esim. kelakorttia vetämällä maksupäätteestä, tieto siirtyisi suoraan Kelaan ja autoilijan tilille niinkuin pankki- ja muissa luottokorteissa, tällöin ei tarvittaisi mitään välityskeskusta välistä vetäjäksi. Tiedän, että tästä koko kelan ja taksiliiton toiminnasta samoin kuin omavastuiden korottamisesta on tehty valituksia eri valtion valituskanaviin.Nyt helmikuussa pitäisi tulla vastauksia ainakin Korkeimmasta Hallinto-oikeudesta ja valtion oikeusasiamieheltä, kilpailuvirastossakin on taksareiden valituksia sisällä.
    Elämme mielenkiintoista aikaa!

  2. Tapsa sanoo:

    Ei toimi hommat taksiliiton maksuliikennekeskuksen vika kuittien korjaukset vieläkään joulukuussa tehty virhe tulee maksuun huhtikuussa. HOMMA EI TOIMI näitä ei valtakirja aikaan jallitettu korjattiin saman tein !!!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *